PODROBNĚ O VYSOKONAPĚŤOVÝCH BATERIÍCH HONDA HYBRID (stejné procesy jsou v ostatních hybridních autech, které mají NiMH akumulátory)
Pro zvětšení napětí celé baterie se jednotlivé akumulátory (základní jednotky velké baterie) spojují sériové. V ideálním stavu, když parametry všech N spojených akumulátorů jsou stejné, budeme mít zdroj s napětí N-krát větším, než je základní akumulátor, a nabíjet-vybíjet ho můžeme jako jediný zdroj. Hybridní baterka hybridního auta Honda se skládá z několika desítek jednotlivých sériově spojených akumulátorů (kvůli specifickému tvaru se občas nazývají «bambus») svařených ve dvojicích, které jsou minimálními nedělitelnými články baterie. Pomocí diagnostického počítače je možné zjistit napětí každého článku. Ne každý pár se nabíjí zvlášť, ale baterie se nabíjí v celku jako jediný akumulátor. Během užívání takové baterie (kvůli výjimečnosti každého článku není možné udělat dvě chemicky úplně stejné baterie) se přichází k jejímu rozbalancování, tj. napětí článků baterky se začíná odlišovat, a čím déle – tím více vznikají rozdíly mezi články. Tato lhůta záleží na různých podmínkách: podmínky využívání auta, teploty, úplnosti a frekvencí nabíjení/vybíjení baterie, doby nefungování baterie atd.. Neboť jednotlivé články baterie fungují rozdílně, v důsledku toho kapacita baterie v celku v rozsahu pracovního napětí klesá. Řídící jednotka určuje moment, kdy je nutné začít nabíjení baterky. Ten moment nastává, jestli napětí kteréhokoliv článku klesne do přesně stanovené úrovně (nejrychleji se to stane s horším článkem). Čas ukončení nabíjení baterie určuje předem stanovená výška napětí na jakémkoliv článku (jestli toto napětí dosáhne alespoň jeden článek, nabíjení baterky se ukončí). Nejrychleji se bude zvětšovat napětí na stejném horším článku. Stejně, doba fungování elektromotoru od takové baterie bude menší, i určovat ji bude nejhorší článek s nejmenší kapacitou, který byl zničen více než ostatní, protože on se bude vybíjet, tak i nabíjet, rychleji než ostatní.
Když napěťový rozdíl mezi články dosáhne nějaké kritické hodnoty, na přístrojové desce se ihned rozsvítí kontrolka IMA a řídící jednotka uloží v paměti diagnostickou chybu P0A7F – stárnutí (ničení) hybridní baterie.
Co se stává s hybridní baterií se popisuje výše. Dozvíme se, co se mění v autě. Na začátku indikátor IMA se bude rozsvěcovat jenom občas – v okamžicích maximálního nebo minimálního náboje baterie. Jestli vypneme auto a pak nastartujeme, indikátor IMA už zmizí. Jak ukazuje zkušenost, časem se IMA bude rozsvěcovat častěji, protože celkový stav baterie se bude zhoršovat. Během snižování kapacity baterie, bude častěji třeba baterii nabíjet. Nabíjení baterie vykonává motor-generátor (elektromotor), který otáčí obvyklý motor vozidla. Jako následek, vzrůstá spotřeba paliva. Během stárnutí baterie vzniká takový moment, že indikátor IMA už nemizí, a auto má stále malý výkon, protože užívat takovou baterii není možné. Zjistit, že baterka slábne nebo se ničí, je celkem snadné. Během jízdy stupeň náboje bude skákat (jestli je všechno v pořádku, stupeň náboje se vždy bude měnit ladně po jednom dílku) po několika dílcích naráz.
Jak je možné prodloužit život vysokonapěťové baterie? V souladu s návodem k použití je třeba kompletně vyměnit za novou, ale nová je moc drahá. Co se dotýká užívání baterie, je možnost koupit takovou, která se neužívala více než jeden rok, a která bude s největší pravděpodobností horší než vlastní.
Hybrid servis s.r.o. nabízí balancování a zotavení hybridní vysokonapěťové baterie.